Huishoudelijk Reglement
zoetermeerse basketbalvereniging Zoebas
HUISHOUDELIJK REGLEMENT ZOEBAS
(gewijzigd en vastgesteld ALV 25 september 2015)
Lidmaatschap, donateurs en contributie
De aanmelding als lid dient schriftelijk te geschieden door inlevering van een ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier. In het aanmeldingsformulier zijn ten minste opgenomen de volgende vragen: naam, voornamen geboortedatum, adres, woonplaats, e-mailadres en telefoon. Het aanmeldingsformulier wordt door het bestuur vastgesteld. De inschrijving is pas van kracht na betaling van de administratiekostenvergoeding van € 5,00.
Het lidmaatschap wordt ten minste aangegaan tot 1 augustus volgend op de datum van aanmelding en wordt telkens – behoudens in geval van opzegging – stilzwijgend met 1 jaar verlengd. Opzegging van het lidmaatschap dient schriftelijk bij de ledenadministratie te worden gedaan vóór 1 mei.
Leden die vóór 1 mei van het lopende seizoen opzeggen en zich vervolgens het volgende seizoen weer aanmelden als lid van de vereniging dienen naast de verschuldigde contributie (plus € 5,- inschrijfgeld) een administratiekostenvergoeding te betalen van € 45,-
De contributie is verschuldigd voor het lidmaatschap van de vereniging en is opgebouwd uit drie delen:
De contributie kan op twee manieren voldaan worden namelijk:
Bij tijdige opzegging van het lidmaatschap blijft men contributie plichtig tot het einde van het betreffende seizoen (31 juli). Bij opzegging ná 1 mei blijft men contributie plichtig voor het gehele volgende seizoen (tot 31 juli van het volgende kalenderjaar). Het bestuur kan beslissen bij tussentijdse opzegging een korting te geven op de verschuldigde contributie. Na korting zal de resterende verschuldigde contributie nooit minder bedragen dan de kosten die de vereniging onvermijdelijk ten behoeve van dit lid heeft gemaakt of nog moet maken, met een minimum van € 55,-.
Het bestuur is gemachtigd bij het niet tijdig betalen van de verschuldigde contributie of boetes, administratiekosten in rekening te brengen van €20,- per melding. Eveneens zullen de kosten die gemaakt zijn voor het incasseren van achterstallige contributies of boetes, worden doorberekend aan het betreffende lid.
Indien de contributie niet tijdig wordt voldaan kan het betreffende lid door het bestuur worden geschorst tot het moment dat het lid aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan. Een besluit tot schorsing wordt niet eerder genomen dan nadat het betreffende lid schriftelijk is aangemaand tot betaling van de achterstallige contributie. Van de schorsing wordt het lid, alsmede de trainer/coach van het team waarin het lid speelt, schriftelijk op de hoogte gesteld.
Verplichtingen van spelende leden
De spelende leden dienen zich, behoudens door het bestuur te verlenen ontheffing, bij toerbeurt beschikbaar te houden voor:
Een lid dat de verplichtingen, als bedoeld in artikel 2.1, overneemt van degene die niet zelf voor vervanging heeft zorggedragen krijgt een vergoeding van € 10,- per overgenomen verplichting; bij meerdere overnames op één dag zal voor elke overname deze vergoeding worden verstrekt. Het bestuur behoudt zich het recht voor deze vergoeding te verrekenen met de door dit lid nog verschuldigde contributie.
Het bestuur is bevoegd de boetes die door of vanwege de NBB aan de vereniging worden opgelegd en die door leden zijn veroorzaakt, geheel of gedeeltelijk te verhalen op de leden aan wier schuld of nalatigheid die boetes te wijten zijn.
Huisregels
De door de vereniging gehuurde speelzalen mogen uitsluitend met geschikt sportschoeisel worden betreden. Gedurende wedstrijddagen is het uitsluitend aan leden van de spelende teams, scheidsrechters, tafeljury, zaalleiding en aan door de zaalleiding aangewezen personen toegestaan het speelveld te betreden. Indien daartoe aanleiding bestaat is de zaalleiding bevoegd andere dan genoemde personen uit de sportzaal te verwijderen. Overtredingen van de in dit artikel genoemde bepalingen kunnen worden bestraft door het bestuur.
Moedwillige beschadigingen van spelmaterialen of tot de gemeentelijke sportaccommodatie behorend materieel, zal door het bestuur aan de veroorzaker(s) worden doorberekend. Artikel 3.3 Voor bepaalde teams, waarvoor een wachtlijst geldt, zullen de recreatieve leden verplicht worden gesteld om na één volledig basketbalseizoen competitie te gaan spelen, om zodoende de doorstroming van de competitie spelende leden te bevorderen. Wanneer er echter geen trainer/coach voor het desbetreffende team aanwezig is, vervalt deze verplichting.
Bij het vervoer van en naar uitwedstrijden zullen de ouders, waar van de minderjarige kinderen meerijden, en de meerderjarige leden die meerijden, in geval van een ongeluk de chauffeur niet aanspreken voor een vergoeding voor de geleden schade tenzij sprake is van een grove nalatigheid dan wel drankmisbruik. Artikel
Leden die deelnemen aan de in art. 2, lid 2, van de statuten genoemde wedstrijden, moeten gekleed zijn in de door de Algemene Ledenvergadering voorgeschreven kleding.
De vereniging kent statutair geen belemmeringen wegens geloofsovertuiging tegen het spelen van wedstrijden op zondag; het principieel weigeren door de vereniging van medewerking aan het indelen van wedstrijden op zondag is dan ook niet mogelijk. Bij het indelen van de wedstrijden zal door de wedstrijdsecretaris evenwel zoveel als mogelijk rekening worden gehouden met mogelijke bezwaren vanuit hun geloofsovertuiging van leden tegen het spelen van wedstrijden op zondag.
Een lid dat bij herhaling opzettelijk de verenigingsregels (statuten, huishoudelijk reglement) overtreedt kan door het bestuur worden bestraft of voor royement als lid van de vereniging worden voorgedragen. Artikel 3.8 Ouders van jeugdleden van 15 jaar en jonger zijn verplicht een vrijwilligerstaak op zich te nemen binnen de vereniging. Dit geldt zowel voor ouders van de huidige jeugdleden als voor ouders van nieuwe jeugdleden. Op het inschrijfformulier moet de betreffende ouder aangegeven welke vrijwilligerstaak men uit wil gaan voeren. Het bestuur
Tijdens bestuursvergaderingen kunnen slechts rechtsgeldige besluiten worden genomen als meer dan de helft van de bestuursleden aanwezig is.
Besluiten worden genomen met een meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Indien de stemmen staken over een voorstel dan is het verworpen.
De taakomschrijvingen van de verschillende bestuursfuncties zijn vastgelegd in het document ‘Organisatie Zoebas’. Dit document is op te vragen bij de secretaris en staat vermeld op de website van Zoebas.
De penningmeester is belast met het beheer van de geldmiddelen en bezittingen van de vereniging, overeenkomstig de besluiten van de ALV en het bestuur. Hij zorgt voor het regelmatig bijhouden van een overzichtelijke boekhouding. Hij is voor zijn beheer verantwoordelijk en verantwoording verschuldigd aan het bestuur. Hij houdt onder zijn berusting een door het bestuur te bepalen maximum bedrag aan kasgeld, terwijl de overige gelden gedeponeerd worden bij een door het bestuur aan te wijzen financiële instelling. Alle van de vereniging uitgaande bescheiden welke op financieel beheer betrekking hebben worden door de penningmeester ondertekend. De verrichtingen van de penningmeester worden ieder boekjaar gecontroleerd door een kascontrole- commissie welke bestaat uit twee leden die geen lid van het bestuur zijn.
Ter verspreiding van de informatie over de vereniging wordt onder verantwoordelijkheid van het bestuur een website van Zoebas op het Internet bijgehouden (www.zoebas.nl). De leden worden geacht bekend te zijn met de inhoud van de mededelingen en de informatie op de Zoebas website.
Wijziging van dit huishoudelijk reglement vindt plaats door de goedkeuring van de ALV met een meerderheid van stemmen.
Onder gelijktijdige intrekking van het op dit moment geldende huishoudelijke reglement treedt dit reglement in werking met ingang van een nader door de ALV te bepalen datum.
Zoetermeerse Basketbalvereniging Zoebas
Lijnbaan 311
2728 AG Zoetermeer